Zo maak je een communicatieplan

De eerste stap bij het maken van een strategisch plan, is het maken van een marktanalyse.

Verzamel alle kennis van de markt en je product. Vervolgens maak je op basis van deze kennis strategische keuzes. Enkele keuzes die bijvoorbeeld gemaakt zijn bij het plan voor de stichting Kansrijke Taal zijn:

  • Wie gaan we aanspreken om een taalmethode te verkopen? De directeur of de leerkracht?

  • Wanneer gaan we de doelgroep aanspreken om het product te kopen? Het hele jaar of alleen in de lente?

Wanneer al deze keuzes gemaakt zijn, werk je de strategische communicatie verder uit. Er moet worden vastgesteld welke verandering in de kennis, de houding en het gedrag van de doelgroep gewenst is. Wat moet de klant weten voordat hij een bepaalde houding of gedrag kan vertonen?

De Stichting Kansrijke Taal wil dat klanten persoonlijk contact zoeken met de stichting. Het contact moet leiden tot een offerteaanvraag. Wat moet de klant weten voordat hij dit gedrag gaat vertonen?

Uit de marktanalyse blijkt dat de doelgroep de Stichting Kansrijke Taal en haar producten niet kent. De kennis die de doelgroep moet opdoen om contact op te nemen is:

  • Wat doet Kansrijke Taal.

  • Wat is de Stichting Kansrijke Taal.

Kortom de doelgroep moet kennismaken met de Stichting. Vervolgens moet de doelgroep nieuwsgierig worden en contact opnemen.

Nu is het tijd om communicatiemiddelen te kiezen. Elk middel wordt zo ingezet dat het:

  • de juiste doelgroepen bereikt,

  • de juiste boodschap overbrengt zodat de doelgroep nieuwsgierig wordt,

  • de communicatiemiddelen elkaar versterken.

Bij Kansrijke Taal moeten de communicatiemiddelen zorgen dat de doelgroep kennis maakt met de organisatie. Je kunt hierbij denken aan informatiepakketten, informatiebijeenkomsten, kickoff events. Deze middelen worden natuurlijk ondersteund door een website, visitekaartjes en een telefoonnummer.

Tip: Geef bij elk communicatiemiddel duidelijk aan wat je wilt bereiken. Zeg bijvoorbeeld dat je 100.000 bezoekers wilt voor je website.

Je plan is klaar en je kunt aan de slag met de uitvoer.

 

 

 

 

 




Neem contact op

×