Online of offline communicatie?

Is communicatie tegenwoordig vooral online?

Dat was een vraag die me laatst gesteld werd. Veel communicatie en marketing gaat via online communicatie. Communicatie online heeft ook heel veel voordelen.

  • Het vergroot de vindbaarheid voor je doelgroep,

  • je hebt een groot bereik,

  • je kunt een gesprek aangaan met je doelgroep, en

  • alles wat je doelgroep doet, is meetbaar in harde cijfers.

Heb je offline communicatie dan niet meer nodig?

Met het muziekproject Knalland ontdekte ik dat communicatie online en offline elkaar versterken. Online kun je je doelgroep interesseren voor je boodschap. Om je doelgroep te activeren geeft offline communicatie je project een enorme boost. Met bijeenkomsten en acties zorg je dat een deel van je doelgroep aan je bindt. Een deel van deze groep kun je zelfs offline activeren om met je project mee te werken. Daarnaast geven offline middelen je een bonus. Het zorgt ervoor dat je content krijgt voor je online communicatie. Deze content kan zelfs worden gemaakt en verzonden door je doelgroep.

 

Knalland versterkt door on- en offline communicatie

Knalland heeft facebook gecombineerd met offline bijeenkomsten voor kunstliefhebbers, artiesten, en kunstenaars. Daarnaast had het project een duidelijk doel. Het maken van een muziekalbum met iedereen die er aan mee wilde werken. Het begon klein, met het opzetten van een facebookpagina. Vervolgens werden huiskamerbijeenkomsten georganiseerd. De bijeenkomsten zorgden voor content voor de facebookpagina. De eerste leden van de fanbase waren familie en vrienden. Naarmate de bijeenkomsten groter werden, groeide de fanbase en het aantal leden van de doelgroep dat mee wilde werken aan het muziekproject. Wat begon als een klein project waar 8 mensen aan werkten, eindigde met een groep van 150 personen die meewerken aan het project. Zeker 1500 personen gebonden in een fanbase en een bereik van een 1 miljoen personen.

 

Conclusie 1 + 1= 3

Knalland heeft bewezen dat on- en offline communicatie elkaar versterken. Maak dus geen keuze, maar laat de twee samenwerken. Toch ben ik benieuwd naar projecten waar alleen maar gebruik is gemaakt van online communicatie om doelgroepen te activeren. Of zelfs recente projecten die totaal geen online communicatie hebben gebruikt. Heb je een voorbeeld, laat dan even een berichtje achter. Thanks

 




Neem contact op

×