Ontzorgen in een beeldconcept tonen

Hoe laat je zien wat je doet?

Veel bedrijven realiseren, faciliteren, of versterken een werkveld. Ze ontzorgen, stroomlijnen en zijn tweedelijns organisaties. Ze ondersteunen de mensen die met 'de poten in de klei staan'. Maar hoe laat je in beeld zien wat je doen? Welke foto's ondersteunen je boodschappen?

 

Actiebeelden zijn het beste

 

Het mooiste beeld is om mensen in actie te laten zien. Een verzorger die een patiënt wast, een coach die een voetballer aanwijzingen geeft, of een bouwvakker die een cementmolen vult. Maar dat is niet het werk wat jouw organisatie doet. Jullie stimuleren, hebben overzicht, of ondersteunen de uitvoerders.

 

Weer zo'n kantoorfoto

 

Het beeld dat je vaak ziet zijn brainstormsessies, vergaderingen en ondertekeningen van contracten. Eigenlijk is dat best saai. Slecht verlichte witte kantoren waar mensen aan tafels zitten. Flitslicht van je I-phone maakt mensen lijkbleek en creëert grote schaduwen op de muur. Maar welk beeldconcept kan wel laten zien wat voor belangrijk werk je organisaties doet?

 

Een oplossing voor een breedtesportorganisatie

 

Laag 1 volledig overzicht van de regio

 

Een stichting geeft mij de opdracht een beeldconcept te maken. De stichting is een tweedelijns organisatie die breedtesport stimuleert in een regio van Nederland. Het beeldconcept moet laten zien hoe zij hun tweedelijns werk uitvoeren. Samen met de ontwerpers van Het Eiland ben ik deze uitdaging aan gegaan. We komen er al snel achter dat de gelaagdheid de sleutel is voor de oplossing.

 

Toon de drie lagen

 Laag 2 overzicht en faciliteert

De organisatie werkt in een structuur met 3 lagen, waarin zij een belangrijke tussenrol speelt.

 

  • Laag 1: de opdrachtgever van de organisatie wil een regio waar iedereen gezond leeft en sport
  • Laag 2: de organisatie heeft overzicht en faciliteert de uitvoerders
  • Laag 3: de uitvoerders sporten met de inwoners van de regio

 

Deze gelaagdheid willen ik en de ontwerper van Het Eiland terug laten komen in het beeldconcept.

Laag 3 de uitvoerder

  • Laag 1 is een volledig overzicht van de regio
  • Laag 2 is ingezoomd op een onderdeel van de regio
  • Laag 3 is volledig ingezoomd op de activiteit

Van laag 1 naar laag 3 wordt het werk steeds concreter en persoonlijker. Vandaar dat in laag 3 de figuren herkenbare gezichten hebben. In laag 2 en 3 is het meer van belang dat de figuren op de juiste plaats staan. Bovendien is het van belang dat de bezoeker de relatie tussen de figuren en de activiteiten herkent.

Het beeld van de verschillende lagen is altijd samen op de verschillende webpagina's te zien. Hierdoor is het de bezoeker altijd duidelijk dat de actie (laag 3) altijd deel uitmaakt van een groter plan. Hij of zij weet nu dat dit plan het werk is van de organisatie. Het werk is in beeld, zonder saaie foto's van vergaderingen.




Neem contact op

×